Kwaliteitsmanagement

Waarom kwaliteitsmanagement?                                             

Elke organisatie streeft naar efficiëntere, effectievere en flexibelere processen, betere kwaliteit en meer service aan de klant, klantWAARDE. Dat is ook nodig om de concurrentie voor te blijven.

Wist u dat kwaliteitsmanagement op álle niveaus toegepast dient te worden? Doorvertaald, van strategisch naar tactisch én operationeel niveau.

Strategisch niveau: Alles begint bij de missie, visie en de strategie voor de komende 3-5 jaar.  Wie zijn de belangrijkste stakeholders? Waarin is uw organisatie sterk en waarin minder sterk? Wat zijn uw kansen en bedreigingen? Wat zijn de kritische succesfactoren?

Tactisch niveau: Wat wilt komend jaar bereiken? Wie en wat is nodig om hierin succesvol te zijn en welke KPI’s zijn daarbij gesteld? Oftewel, hoe weet u of u op koers bent met de gestelde doelen? Waar stuurt u op? En welke issue’s en risico’s (intern of extern) kunnen daarbij in de weg staan? Wat zijn uw kansen en hoe kunt u deze benutten?    Heeft u een antwoord op al deze vragen?

Operationeel niveau: Hier worden de plannen uitgevoerd. Zijn uw processen daarop ingericht? Procesmanagement is de meest effectieve manier om processen te verbeteren. 

8828785 - quality process concept 3d rendering isolated on white background

Dit betreft de gehele levenscyclus van de bedrijfsprocessen: van het identificeren, ontwerpen, inrichten en implementeren van processen tot en met het uitvoeren, beheren, beheersen, analyseren (middels interne audits) en verbeteren van processen.

Procesmanagement beperkt zich niet tot de eigen bedrijfsprocessen, maar kan evengoed toegepast worden op bedrijfsketens, waarbij het proces over de bedrijfsgrenzen heen gaat.

Redenen om processen te beschrijven:
• Kennis: als de kennis voornamelijk in de hoofden van de mensen zit, dan heeft het bedrijf een probleem als een ervaren medewerker vertrekt.
• Kwaliteit: de kwaliteit van producten en diensten wordt gecreëerd in het proces. Om de kwaliteit van een proces te kunnen beoordelen, moeten de doelen SMART zijn. Specifiek, meetbaar, realistisch, ambitieus en tijdgebonden.
• Organisatie: taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden moeten duidelijk zijn in het gehele proces.
• Bedrijfsresultaat: om het bedrijfsresultaat werkelijk te verbeteren moeten de processen beheerst worden.

40852313 - hand rotating a button and selecting the level of quality. this concept illustration is a metaphor for choosing the level of quality. three levels are available: low, medium and high.

Er kan dan gemeten worden en bepaald welk kwaliteitsniveau er nagestreven wordt.
• Wet- en regelgeving: geef aan welke regels in welk(e) proces(stap) toegepast worden
• Procesinrichting: de diverse processen moeten op elkaar aansluiten, zowel intern als in samenwerking met externe partners
• Vastlegging: de meeste processen worden ondersteund door informatiesystemen. Het moet duidelijk zijn bij welke processtappen een informatiesysteem gebruikt wordt.

Indien gewenst kan dit vertaald worden naar een of meerdere kwaliteitscertificeringen.

QuaRisk Consultancy is uw specialist!

Voor vrijblijvende informatie: 

info@quarisk.nl